måndag 13 oktober 2008

Tack!

Glömde helt bort att rikta ett tack till alla kalasfrämmande som besökte oss denna helg. Tack för att ni kom och tack för de fina presenterna som lilla b fick. Fröken b tyckte visserligen oftare om lådan som presenten kom i än själva presenten men lite uppmärksamhet fick nog leksaken också, på sidan om. Både mormor och farmor hade köpt en vinterhalare (overall heter det om man ska skriva det på "riktig" svenska) så farmor fick byta sin till lite kläder.

Min morfar, lilla b:s gammelmorfar (som fyller 85 år på lördag) kom på kalas på lördagen tillsammans med sin syster, min mamma, mammas man och min bror T. Han börjar vara gammal och hör dåligt och går dåligt men han är underbar. Jag minns fortfarande hur mycket skoj vi hade med honom och min mormor när jag och min bror var små. Känns lite ledsamt att tänka att han redan är så gammal, det känns som igår när han jagade oss runt runt runt där hemma via vardagsrummet in i tamburen och in i köket in i vardagsrummet.... Han och hans syster är komiska att höra på, jag har på känn att jag ser en framtida version av mig och min bror i dem, de gnabbas och smågrälar men är så gulliga. Det var minsann full rulle hemma hos oss i lördags, med min bror som är 6 år och lilla b som skrek ikapp och grälade om leksakerna. Emellanåt påpekade tant V att min bror skulle låta bli katterna och min morfar frågade konstant "Mitä?" och jag försökte åstadkomma en konversation med min mamma mitt i allt tumultet. Det blev konstigt tyst när de åkte hem, av någon anledning. *hehe*

Senare, mot kvällen, kom min pappa och hans fästmö, då var det ganska tyst i lägenheten, förutom lilla b som högljutt demonstrerade det bästa sättet att kasta leksakerna i golvet.

På söndag fortsatte kalasandet, då stod farmor och farfar och farbror S på tur. Till vår stora förtjusning meddelade lilla b:s tant M och "fabbo" M att de också skulle komma till Vasa för att fira lilla b.

Lilla b blev bara bättre och bättre på att öppna paket, på lördagsmorgonen stirrade hon bara på vårt paket (kan ha berott på den konstiga pappersbiten den var inslagen i), när hon fick presenter av mormor försökte hon äta dem, morfars present var ett pussel men lådan som den kom i var intressantare, på söndagen visste hon redan att man ska riva i pappret bara mamma eller pappa gjorde någonsorts början och när tant M kom med sin present gick det redan ganska bra med presentöppnandet, tyvärr var det lådan som var kvällens leksak nummer ett, inte den fina ankan.

Idag var min farfar, lilla b:s gfammelfarfar (78 år) och hans "vän" på besök, lilla b fick en fin gul fleecefilt och en liten gul kanin. Lilla b försökte äta kortet men annars gick det bra. *heh*

Jag älskar att umgås med min familj, jag är stolt över att vara finlandssvensk och stolt över att vara "finne". Men ibland känner jag mig som en främling med min egen familj. Det känns lite ledsamt, B:s familj känns ibland mera som min egen, det är synd. När min farfar ringde på söndagen för att meddela att de tänkte komma på besök idag sa han när jag svarade: "He er Hasse, jag bor i Öja..." Jag vet farfar, jag har bott ca 500 meter från dig i nästan 18 år av mitt liv. Han börjar också bli gammal. Jag vet inte vad som händer där hemma på backan om inte min bror kommer på en kaffekopp och berättar vad som sker. Jag vet nästan bara vad som sker i Mjosund och vad gammelmoster M har för sig i Jakobstad. Synd men verklighet för många antar jag. Nåja, jag har ju B och lilla b, åtminstone vet jag vad de håller på med. *flin*

Nu blev det här också en roman, att man kan lyckas... nåja Maja, nu har bloggen blivit uppdaterad två gånger på en timme. ;) :P

Inga kommentarer: