fredag 17 oktober 2008

Slött på jobbet


Vad ska jag nu läsa? Har just läst sista raderna i den sista Harry Potter boken. Väntar på att Christopher Paolinis nästa bok Brisingr ska komma ut så jag ska ha något nytt att läsa. Borde göra en avstickare till Suomalainen Kirjakauppa och plöja genom hyllorna där i jakt på något nytt och spännande. Just nu har jag läst alla mina favortiböcker hemma i bokhyllan så många gånger så jag vet vad de handlar om, tråkigt. Harry Potter böckerna är nästan de enda jag kan läsa hur många gånger som helst utan att lessnas. Dan Brown böckerna går nästan inte att läsa flera gånger än en, de förlorar sin magi efter en läsning, man vet ju precis vem skurken är och hur det hela slutar. Dan Brown har föresten en jävligt bra stil, han skriver på ett så spännande sätt att man inte kan lägga ner boken före man kommit fram till sista sidan. Joanne Harris har en ny bok ute (om inte två) som jag kunde läsa, men hon har en lite konstig stil ibland, känner inte för en av hennes böcker just nu. Så läste jag att Stephen King har en ny serie ute, en som han arbetat på sedan han var tonåring, kanske man skulle pröva på den, han skriver bara så konstiga böcker, inte i min smak, har läst typ två av hans böcker, konstiga. B försöker få mig att läsa den första Eddings serien, Sagan om Belgarion, som består av 5 böcker men jag vet inte. Kanske jag läser en gamla favorit, Bröderna Lejonhjärta eller Nalle Puh? Några tips?????

Nog pratat om böcker nu.

Jag och lilla b har haft en konfliktfylld dag, hur mycket konflikter man nu kan ha med en 1 åring.. Det är jag som har varit på dåligt humör, trött och irriterad. Har sovit alltför lite den senaste veckan och stressat något otroligt. Har inte hunnit träna "på riktigt" heller, bara varit ut och gå med vagnen ett par gånger. matvanorna håller på att hitta tillbaka till gamla dåliga spår och jag äter inte ordentligt, frukost: ett glas yoghurt, ingen lunch, kanske en brödskiva och en gång ordentlig mat på eftermiddagen. That´s it. Om jag gått upp igen så vet jag vem jag ska peka mitt knubbiga finger på, mig själv. Usch vad jag har dålig viljestyrka.


Om jag bara kunde ta mig upp ur detta träsk av dåligt humör och trötthet. Det känns så jobbigt att hela tiden fräsa åt folk och att vara konstant på dåligt humör. Jag känner hur det kokar inne i mig och till slut släpper jag ut det och fräser över några kvarglömda smulor på bordet. När jag fräser åt lilla b mår jag skitdåligt då ännu till. VARFÖR fräser jag åt en liten snutt som inte förstår sig på dåligt humör eller ens ordet nej? Det är inte hennes fel, det är jag som är trött och på uselt humör. Det enda hon förstår är att mamma ibland blir till ett spottande och fräsande monster. Usch, jag är en hemsk människa. Hoppas det går över snart. Jag ber henne alltid om förlåtelse efteråt, vi myser en stund i soffan och läser om hunden Patrick i hennes tygbok och är vänner igen. Men usch vad jag hatar mig själv när jag är sånhär. (Döm mig inte alltför hårt...)


Hoppas B har städat där hemma och packat och lagat lite kvällsbit tills jag kommer hem. Jag hann aldrig äta något idag före jag rusade hit, jag hade somnat på soffan, lilla b sov i sin säng och B väckte mig när han kom hem klockan halv fyra, jag ska vara på jobbet klockan fyra. Det blev lite bråttom, jag åt en rostad smörgås med gurka på i hissen, det var som manna från himmelen.

1 kommentar:

Anonym sa...

vi kanske inte läser samma slags böcker... men "fem år av mitt liv" av murat kurnaz rekommenderar jag... :)