tisdag 7 oktober 2008

Heeerkas!


Tro det eller icke, men jag har suttit och läst en artikel inför nästa övning på torsdag och idag är det bara, ja just det tisdag. Jag har suttit här på jobbet i en jävligt obekväm ställning och läst en dödande tråkig text ur en publikation som heter "Skola - kön -inlärningsresultat". Jag har streckat under med min blå penna (är totalt och fullständigt allergisk mot de där hemska neongula pennorna, spyr!) och gjort små anteckningar i marginalen så det ska vara enklare att sammanfatta allt till en finfin presentation imorgon kväll kvart före tolv (jag kan ju inte bli alltför aktiv heller, lite stress ska det vara...).
(Jag vet, har haft den där ugglan förut som bild, men den är bara så härlig, så där ser jag ut när jag studerar, med lillfingret spretande...)
Dagen idag då? Hur har den varit? Tja, same old same old. Lilla b har varit lite i gnälligaste laget och jag har varit trött trött trött. Hon har börjat vakna redan klockan 7 på morgonen. Så hela vår dagsrutin är lite huller om buller just nu. Hon är trött men ska absolut inte sova, då blir det en massa ljud. Vi är båda lite vilsna just nu. Men åtminstone somnar hon före 9 på kvällarna.
Idag har hon haft en skitarnas skit i blöjan, två gånger. Den färgade av sig. Hon blev allt svart i stjärten, såg ut som om hon skulle ha haft five o´clock shadow i rumpan och lite på skinkorna. Detta EFTER tvätt med tvål. Undrar om det är blåbärssoppan som är boven i dramat?
Fröken b har börjat äta samma mat som vi ibland, köttsoppa, idag lite sås med potatis och morot, lax i ugn med potatismos, olika söta soppor och krämer som jag själv lagar och lagrar i diskade, kokade pilttiburkar. Smörgåskex, knäckebröd, "bulla"(utan fyllning och pärlsocker, helt vanlig alltså) osv. Yoghurt har hon ätit en tid nu redan och snart får vi sluta ge ersättning (fy fasiken va dyrt det är!). Hon har fått en potta som vi ibland har henne att sitta på, inget har ännu kommit i pottan men det är inte meningen heller, vi bara tränar på att sitta på pottan och kommer det något så då blir det massvis med beröm. Så försöker vi sluta med tuttflaskan, hon får dricka ur ett decilitermått vid måltiderna men efter lunchen (då hon ska sova) och till natten får hon flaskan. Hon är inte så bra på att dricka ur måttet/glaset/muggen ännu men med mycket beröm så, no låsar he. Det var lilla b:s förehavanden i korta ordalag. Jag vet att det åtminstone finns en som kanske vill veta vad hon har för sig.
Funderade idag... att hur ska jag kunna börja arbeta? jag kommer att sakna hemmalivet något otroligt (fast jag ofta klagar). Nu får man vara hemma med b och umgås med henne och bara vara där för henne om hon ramlar omkull och slår sig eller om hon inte får ut en nalle ur lådan osv. När man jobbar är man borta en stor del av dagen och man är trött när man kommer hem och får bara lite lite tid med familjen. Inget att se fram emot tycker jag. Men å andra sidan så behövs nog två inkomster i dagens läge, så kanske jag får ge upp drömmen som hemmafru, om vi nu inte vinner på lotto. Ska lämna in en kupong idag!
Så där i det stora hela är det mysigt och roligt och spännande, livet är ganska så najs trots allt.

1 kommentar:

Emma sa...

Jag blir jävligt förbannad på den här skitdator på jobbet! Denn totalignorerar alla enter-mellanrum. Detta fast jag trycker 2 gånger så mellanrummen mellan styckena är löjligt stora. Men nej, det passar inte. Nå ha e tå!