onsdag 29 oktober 2008

En ledig dag!

Idag har jag ledigt. Inget som jag måste göra (nåja, kanske borde jag öva lite på piano... möjligtvis..). Jag får bara vara hemma och slöa. Imorgon har jag pianolektion på eftermiddagen och på fredag ska jag jobba igen. Jag tycker veckorna bara susar förbi, plötsligt är det måndag igen, så där bara. Måndag och tisdag segar långsamt förbi och vips är det onsdag och efter onsdag går allt snabbt. Det är så skönt att bara få vara hemma på helgerna. Vi gör inget speciellt men det är ändå skönt att vara hemma, alla tre. Bara slöa och vara. I helgen måste vi kanske till Öja och byta till vinterdäck på bilen, det blir så stressigt i Öja, ingen lugn och ro, ingen tid tillsammans ifred, inget sex (nog för att den delen av vårt förhållande fallit lite i "glömska" på senaste tiden...), tusen saker man borde göra, människor man borde hinna träffa... Jag tappar hårtussar bara jag tänker på det.

Vädret ser ut att bli vackert idag, kanske vi söker oss ut en sväng, jag och lilla b. Snart borde jag börja tänka på någon farsdagspresent, men orkar inte sticka in till stan idag. Vi kanske leker lite på gården, om vädret är fortsatt vackert och jag orkar. Usch vad jag låter hemsk, mitt barn får inte vara utomhus för att JAG inte orkar, hemska mamma!

Jag vill åka till något stort köpcenter eller vad man nu ska kalla det, typ rkkäinens eller Tuuri... Jag har önskat mig en resa till Ikea i flera månader nu, men det blir bara inte av, först var det "först måste vi få en bättre bil" och nu har vi det men har vi besökt Ikea, nej. Undrar hur länge det tar att köra till Åbo med bil, Ikea lär ju finnas där. Vi hade tänkt att åka till Haparandas Ikea men som sagt, det ser mörkt ut.

Jag vill ordna upp i hemmet. Vill ha lådor och förvaring och askar och boxar. Vill klistra namnskyltar med fina bilder för "mössor", "vantar", "ullsockor", "simkläder" osv. Jag vill ha små lådor i köksskåpet för mjöl, socker, gryn, kli, ris osv. Jag vill organisera lilla b:s leksaker på ett effektivt sätt, vill minimera städningen i lägenheten, vill att varje sak ska ha sin egen plats, vill ha ORDNING! Ska börja tjata på B igen, men han har svårt att se att det som han tycker är ordning egentligen är kaos för mig. Ryser!

Dessutom har vi mögel i badrummet, trevligt. Har någon några kotikonsteja för att ta bort det?

Jag fick just en superb idé angående förvaring i vardagsrummet, måste genast och ögonaböj surfa in på Ikeas hemsida och se om de skulle råka ha en sån möbel. Till ett litet pris.

Som avslutning trycker jag in några färska bilder på lilla b. Utomhus i Öja:




















2 kommentarer:

Minna sa...

Oj vad kul med kurabyxor och kurahandskar :) Vilken skostorlek har hon? Jag har sett flera snygga gumppare på loppis som jag velat köpa åt Ivar men jag vet inte vilken skostorlek han kommer att ha till våren när han kommer att behöva dem. Han har riktiga karafötter :) Kan tänka mig att b har söta små tjejfötter :) Jag vill också ha ordning och reda, men har det precis tvärt om!

Emma sa...

Hon har skoan i storleik 23 just nu, men eitta pari er gårr stor jämfört me dömde två ader. Hitta na halvgumpparen på loppis fö 2 euro i storleik 23 som er ganska bra. He er just he som er så svårt, ti veta va di ska ha för storleik, hu muki växer fötren över en vinter? ska man köp ein storleik för stor för säkerheits skull osv.... Svårt, som tur finns loppis... Ja läst naastans att man ska mät bånens fötren på sånde "skonummermätar" som finns i butiken ca var tridi måna... men vi har bara prova oss fram för vi har int hitta na toko "mätar"...
Jag hoppas att dömhe 23:ona ryms heila vintern å liiti åv våren... :)