måndag 20 oktober 2008

ensam hemma

B har åkt på kurs till Åbo, jag och lilla b ska vara ensamma hemma i dagarna två. Vi skjutsade honom till flygfältet i morse klockan 05.45. Jag är döslut! Lilla b (och jag) somnade om ca klockan 8 och sov ett par timmar men usch, jag är fortfarande trött. GÄÄÄSP! Klockan 14.40 ska vi på 1-års läkargranskning på rådgivningen. Jag försöker få lilla b att sova lite nu före men jag vet inte om det lyckas, hon bara "pratar" och manglar i sängen, men lite till kan vi ju försöka, kanske jag också skulle ta en liten liten tupplur om hon somnar??? (Vågar jag?)

Helgen spenderade vi i Öja. Lilla b njöt av att få vara ute och leka, jag tyckte också det var roligt, tills hon ramlade ner i ett vattenfyllt dike (söndag). Mitt hjärta höll på flyga till Jupiter när jag märkte var hon var. Fy skäms på oss, 3 vuxna utomhus och en liten krabat med rosa kurabyxona lyckades försvinna ur sikte. Jag bannade mig själv resten av dagen.

På lördag firade in morfar sin 85-års dag med pompa och ståt. Nåja, nästan i alla fall, så gott som hela lördagen spenderades i hans lilla (jag tänker inte säga fallfärdiga) hus. Lilla b underhöll massorna och lekte snällt med T-man. Många gamla gubbar som jag aldrig sett, eller som kommenterade min hälsningsfras med orden: "Sist jag såg dig gick du i söndagsskola." (Jo, de flesta av dem var svenskspråkiga fastän morfar är finsk.) Som avslutning på dagen badade hela lilla familjen S-S bastu hemma hos svärmor och svärfar. Vi fick vara helt ensamma, bara vi tre för ovannämnda svärföräldrar var ut på galej (till Vanha Lyhty med svärmors syskon) och farbror S med kompis var till Rödsö och fiskade.

Söndagen skulle igen spenderas hemma hos morfar. Min morbror, "moster" och enda kusin (som är 37 år gammal) från mammas sida med familj skulle komma på kalas. Jag hade fått order av mommy dearest att infinna mig där klockan 12 eller strax efteråt. Typ klockan 10 började min morfar stressa och ringa runt för att höra om vi nog är på väg och var tårtorna är osv. Min stressnivå steg till 150%. Vi kastade i oss maten som svärmor lagat lite över 12 och ilade iväg till morfar ca 20 över 12. Jag började plocka fram och hade bråttom men herrskapet från Ylivieska behagade inte komma före klockan 2 (fast de sagt att de skulle komma typ halv ett-ett). Dessutom började min morfar säga saker som: "Älä hätäile niitten kakkujen kanssa." VEM är det som stressar?! VA! Herr Jag-måste-ringa-folk-redan-klockan-tio-på-morgonen-för-tänk-om-vi-inte-får-fram-tårtorna-i-tid-eller-kaffe-i-pannan-innan-gästerna-kommer. SUCK!

Det är konstigt. När min morbror kommer på besök är det som om han skulle komma på besök till vilken som helst semi-främling, inte till sin egen pappa. De är ett sjakk för sig de där Ylivieskaborna. Stökiga och oorganiserade. Men släkt likväl.

Ingen tupplur för oss här inte, nu är hon uppe och sprider sina leksaker runt omkring sig igen.

Inga kommentarer: