onsdag 8 oktober 2008

Mitt nya projekt


Idag har jag och lilla b varit ute i solskenet en stund. Lilla b somnade nästan med det samma och sov som en stock hela tiden, typiskt när vi för en gångs skull är ute, men lite frisk luft slank ju ändå ner i våra lungor (frisk och frisk... går att debattera om hur frisk stadsluften är men anyway..). Jag gick en vända på stan och traskade in på Eurokangas för att köpa rosa resår till lilla b:s loppisfynd-byxor (de rosa här ovan). Jag har köpt dem på loppis för en tid sen (pris ca 2 euro om jag minns rätt) och de var helt oanvända. jag tyckte de var så söta med B:et frampå. Det tog en evighet före hon hade växt så mycket så hon kunde ha dem på sig och vad upptäcker jag då? Jo, "fötterna" på byxorna är för små! Inte undra på att de var oanvända när jag köpte dem. Nu ska jag klippa bort "fötterna" och sy resår så hon kan ha dem, de är ju så söta. Projekt nummer 1.

Projekt nummer 2 är att sy kläder av det marinblå tyget åt henne. Kanske en klänning eller något liknande. Måste sy ett plagg till en kurs i textilslöjd på PF så jag slår två flugor i en smäll. Jag tyckte tyget var härligt.

Projekt nummer 3 är att sy en fleecetröja/jacka av det vita fleecetyget med blå Nalle Puh tryck. Jag skulle egentligen inte ha det men jag blev så förälskad i det (är svag för allt med Nalle Puh på...) så jag kunde inte lämna det där. Hoppas bara att det blir lite tyg över för jag har ett litet projekt till som jag hoppas att tyget räcker till.

Lovar och svär (trots det inte är det minsta intressant) att jag ska sätta in bilder på hur det blev sen, bra eller dåligt. Jag hoppas att jag besitter åtminstone lite husmorstalanger så jag lyckas med mina projekt. En liten röst i bakhuvudet säger att jag tagit vatten över huvudet men äsch, försöka kan man alltid.... Nu behöver jag bara en symaskin... kanske svärmor lånar sin?



Nu till en annan viktig sak. Något jag observerat en tid nu och som jag irriterar mig på. Nämligen folk som INTE har reflex på sig när de rör sig ute nu när det blivit mörkt. Man ser er inte! Fast ni tror att ni har ljusa kläder så syns ni inte. Inte ens i stan syns ni fast det är gatubelysning. Det kostar inte mycket att ha ett reflex på sig. Investera i en reflexväst, de är guld värda, har själv en sådan. Ha reflex på vagnen och på hunden och på gubben och barnen. Alla ska ha reflex, t.o.m. inne i stan. En kväll när jag körde hem från jobbet såg jag plötsligt två lysande små klot som svävade i luften. Jag trodde jag börjat se i syne men nej, det var en man som var ute på promenad med sin hund, ingen av dem hade reflex och det här var på Brändö var det finns gatubelysning. Samma sak igår när jag kom hem, plötsligt såg jag en man som stod vid ett övergångsställe, jag var bara ett par meter ifrån honom när jag såg honom, han var inte på väg över vägen eller så men jag såg honom inte före jag nästan var bredvid honom och jag hajade till. Han hade mörk jacka och inget reflex. SÅ mitt tips/råd eller vad det nu må vara är att ha reflex på er, en billig livsförsäkring tycker jag.

Inga kommentarer: