söndag 16 november 2008

Snöig söndag

Helgen är snart förbi. Skönt att bara vara hemma och mangla. Idag var vi på julöppning på torget, det var ingen hit. Ganska glest med folk på torget och dålig marknad, 3/4 av stånden var godisstånd (min snuskiga humor har svårt att hålla sig tyst här...). Vi segade runt och lyssnade på diverse uppträdanden och gick i butiker, vi åt (för första gången) på Amarillo och sedan drog vi iväg hem.

Bland de som uppträdde var en fullvuxen man utklädd till Krokodil eller Alligator och två sidekicks iförda djungeldräkter (=shorts och skjorta, det här var UTOMHUS, kallt??). De hette Arne Krokodil och bla bla bla (typ) som sjöng barnsånger på finska och svenska. Framför scenen stod en hög med ungar som hoppade och skuttade till musiken och lite längre bak en hög med mammor som hoppade och skuttade till musiken och höll i icke-intresserade ungar. Det är dagens irritationsmoment, mammor som ska stå och dansa till fjantiga barnsånger då deras barn helt klart inte vill vara där. Jag vet, man ska låta folk vara som de är, har svårt att skriva att jag är irriterad på dessa mammor särskilt nu efter jag läst Majas blogginlägg, men jag kan inte hjälpa det.

Irritationsmoment två är den sliskiga finngubben som försökte flytta mig undan ur vägen i Anttila när vi försökte navigera oss in i hissen med barnvagnen. Jag blir irriterad på folk som rör en fast det inte är nödvändigt. Jag vill ha mina x antal centimetrar som skyddszon runt mig. Do not touch me!

Idag har det snöat här i Vasa. Lilla b stod på köksbordet och tittade ut på de fallande flingorna. Hon skrek och slog på fönstret, avslutade hälsningen med en blöt fönsterpuss. Fräscht. Jag fotade henne med B:s telefon och så klart har han inte överföringskabeln här hemma så det blir ingen bild idag, tyvärr. Vi väntar ju fortfarande på vår nya kamera, den gamla har sagt upp kontraktet för länge sedan. Synd, för man missar så många bra fototillfällen. :( Hoppas vi får kameran snart.

Igår badade vi alla tre bastu tillsammans, det var otroligt trångt men jättekul. Lilla b hade sitt badkar inklämt mellan oss och satt där och plaskade i bastuvärmen. Hon upptäckte hur roligt det är att ligga i vattnet och ville inte sitta en sekund efter det. Kanske hon är lite släkt med mig ändå?? :P

Jag har inte funderat så hårt på mitt framtida yrkesval eller möjliga studier den här helgen. Men imorgon är det väl att ta nya tag och plåga hjärnan en stund till... Att jag skulle få en uppenbarelse i drömmen är inte troligt, den här helgen har jag drömt att jag åt en isglass hos tandläkaren och att jag satt på en tyskalektion med en galen lärare hemma på vedabackan.

Piano har jag övat lite lite lite... måste skärpa mig, men jag orkar inte. Bläh!

Inga kommentarer: