fredag 28 november 2008

Fredag.Friday.Perjantai

Jag har sååååån idétorka när det gäller rubriker....

Jag har funderat på en sak. Det finns ju folk av alla de slag här i vår värld. Många har en stark övertygelse av något slag. Politisk, religiös etc. Ta till exempel de där (förbannade) pälsdjursaktivisterna eller djuraktivisterna eller vad de nu heter, dessa nervpinande idioter som springer runt och släpper ut djur som är vana att vara i bur och som antagligen dör ute i det fria (säger inte att jag vet säkert men antagligen). Eller gör räder mot hönshus som nu senast i Närpes. De förstör någon annans levebröd och ofta undrar jag om de ens har någon info de grundar sina "attacker" på. Känns lite som om de bara skulle sitta hemma hos någon och bestämma att nu är vi vegetarianer och äter bara sallad (för de vet inte hur en vegetarian ska äta bara att de inte äter kött..) och hej, visst är det orättvist att djur ska vara i bur, nu sticker vi ut dit till *någon adress* och släpper ut alla djur.

Okej, nu blev det en gnutta elakt och antagligen fullt av fördomar och sånt men jag ville komma till min point, att de flesta har någonsorts övertygelse här i livet. Vare sig det är att släppa ut djur, resa till Jerusalem och be vid Jesu fotspår (eller vad de nu gör) eller tro skarpt och heligt på att diktatur är bättre än demokrati. Dessa männsikor, som faktiskt tror steinhårt på något måste ju känna en slags inre ro. De är säkert tillfreds med sig själva och känner att deras existens har en mening. Nu säger jag inte att det är så, jag antar bara...

Jag vill komma till den saken att, jag tror inte jag har någon stark övertygelse på något här i världen. För det mesta har jag en Äh, live and let live- attityd till allt. Förstår inte varför folk hetsar upp sig över vissa saker och tycker det är löjligt med folk i USA som står och protesterar utanför den finska ambassaden i någon stad och skriker att Gud hatar Finland. Ibland hetsar jag upp mig över olika saker och visst tycker och tänker jag en massa om så gott som allt men jag har inget jag brinner för. Skulle jag må bättre om jag hade något som jag verkligen brann för? Vem vet. Det är nu bara något jag har tänkt på.... (Visst tror jag på Gud, mer än min sambo, och jag ber fortfarande mina smått barnsliga böner till någon högre makt nu som då, på den senaste tiden ganska många men orsaken vill jag inte gå in på... Men jag är ingen regelbunden kyrkobesökare och känner inte att jag behöver det heller, Gud finns med mig var jag än är, jag behöver inte söka mig till ett hus för att veta att han finns...)

Ja... nu har jag sluddrat på om det där i en mindre evighet så jag har glömt vad ja SKULLE skriva om egentligen... typiskt... Måste väl tillägga, eller jag vill tillägga att det jag skrivit absolut inte är meningen att såra någon på något sätt eller vis, ville bara komma fram till pointen att jag (arma människa) saknar något som jag verkligen brinner för i mitt liv, och jag undrar bara om det skulle kännas annorlunda om jag verkligen hade det. Kanske har jag något men jag vet bara inte om det??

Ja, det är alltså fredag. Finska församlingens herrar har retat gallfeber på mig genom att IGEN inte dyka upp i tid! GRR! Och så kallade de mig för "tyttö", "Hej tyttö, onko täällä tulitikkuja?" Grrrr! MORR! Jag tänker absolut inte vara här en endaste fredag till om de har bokat utrymmena, no way, lite respekt vill jag också ha, annars ger jag inte ens en gnutta respekt åt dem, må de då vara kyrkliga och äldre män, men nixpix!

Lilla b har varit lite febrig idag. Stackaren, hon somnade feter lunchen på vardagsrumsgolvet med nallen som kudde, jag hann inte ens värma lunchflaskan åt henne. Men hon var varm. Hoppas hon inte blir sjuk. B sa att hon var sval ikväll, och när jag ringde hem hörde jag henne i full fart med att kasta saker och klättra i soffan, så kanske det inte var något allvarligare...

Imorgon är det lillajul. Yey! Då ska jag baka pepparkakor, lyssna på julmusik och ställa fram julen. Jag ska storstäda och sen ska lilla b få sin lillajulpresent. Jag ska dricka glögg och B kommer att vara så hjälpsam och gullig (hrm, in my dreams?). Möjligtvis tar jag en stillsam promenad till kyrkan på kyrkoesplanaden (vet EJ vad den heter) och lyssnar på Pedavoces julkonsert, kanske, om jag orkar... det skulle vara skönt och avslappnande, tycker om julmusik och jag skulle slippa bort hemifrån och få vara lite för mig själv en stund, men vi får se...

Har så mycket att fundera på just nu, min hjärna är proppfull av tankar och olika scenarion. Jag känner mig fortfarande trött och ouppskattad hemma. Har försökt fiska kommentarer hela veckan genom att städa och putsa så jag nästan svimmat av utmattning. Jag har hängt upp gardiner, skurat ugnen, tvättat ur mikron, tvättat kylskåpet, ordnat i hyllan i tamburen, fört ut sommarkläder och skor, sorterat bort lilla b:s kläder som blivit för små, jag har tvättat och hängt upp och plockat ner kläder och vikt och satt in dem i skåpen och lagat mat och jobbat och underhållit lilla b. Men, jag får kanske en liten nick och ett "du har no vari dukti" men sen inget. :( överväger fortfarande att INTE köpa en lillajulpresent åt B, han får tammefan vara glad att jag fortfarande är kvar. (ta sista meningen med en gnutta humor, snälla, vi har ingen kris)

Jag tvättade ugnen enligt ett råd som de gav i TV4-serien "Rent Hus" (eller vad det nu hette) och det blev superbra! vår ugn har aldrig varit så ren, och jag har tvättat den med massor av såntdär äckligt skum som stinker och som man inte riktit är säker på att man fått bort. Såhär löd rådet: Ta 2 delar såpa och en del vatten i en sprayflaska (jag använde tallsåpa). Spraya i ugnen (går att använda på gallret också). Ha ugnen på 50 grader och låt verka i en halvtimme. Det ser hemskt ut i ugnen och jag tänkte Herregud, vad har jag gjort! men det blev bra sen när jag började torka av ugnen med vatten och en ren trasa. Jättebra och man behöver inte vara orolig för att man i misstag ska "äta" något giftigt eller så.

Snart får jag fa heim. Trevligt, trots att jag ännu är lite arg på sambon för att han kom hem så sent så jag blev sen till jobbet. Kanske vi får lite mera tid för varandra ikväll.. kanske, det är väl nog bara en dröm... sömn är ju alltid sömn ändå... om man ska välja.. ;) :P

Trevlig lillajul till er alla!

Inga kommentarer: