fredag 7 november 2008

Tjingeling!

Farsdagspresenterna är avklarade. De ligger inpaketerade i julpapper (det var billigare än "vanligt" presentpapper) i en presentpåse undangömd i skoställningen bakom vagnen. Vi ska tjuvstarta lite och fira pappa B redan imorgon på morgonen, annars dör vi av stress under helgen. Vi ska nämligen hem igen och har en handfull män att fira: muffa, faffa, Rolf, pappa och B. men om vi småfirar B redan imorgon före vi sticker norrut har vi en mindre att fira på söndag.

Farsdagspresenterna blev igen aningen fantasilösa och tråkiga. Men jag blev aldrig klok på dataspelen som jag satt och kikade på och tur var väl det för det visade sig att han redan har alla tre som jag läste om och planerade att köpa. Inte heller hittade jag en av hans planerade presenter så den blir en julklapp. Åt min pappa ska jag köpa ett presentkort till bion i Jakobstad (om det går, ska ta reda på det imorgon) så han kan gå och se den nya Bond filmen med en stor bunke popcorn. Morfar och farfar ska få varsitt kort med en liten "teckning" (= några streck i varierande färger) som lilla b ritat och lite godis.

Lilla b har börjat titta på TV. Jo, det är sant. Den här veckan har hon suttit på vardagsrumsgolvet och tittat på Pingu och Mumin på mornarna. Pingu har hon t.o.m. skrattat åt. Hon är så gullig. Pingu var ett av mina favoritprogram när jag var liten och vi har massor av Mumin-avsnitt på kassett där hemma.

Hon har också börjat dansa mera när hon hör musik och hon har blivit en riktig liten klätterapa. Bara det är någotsånär lågt ska hon upp på det, utan att förstå att det faktiskt är en bit upp från golvnivå. Tilläggas kan ju också att hon inte vet hur man ska ta sig ner därifrån, hur vi än försökt visa henne att man backar ner från soffan, sängen osv. så ska hon ändå ner med huvudet före. Huh!

Vi kommer bättre överens också nu. Mamma duger igen. Det är ju alltid roligt. Men oj vad jag längtar efter lite ensamtid. Bara jag med mig själv. Ensam. Utan några måsten, utan man, barn eller irriterande katter. Men var jag ska fiska lite ork för lite ensamtid vet jag inte? När B kommer hem dimper jag ner i soffan och vägrar röra på mig. Och när klockan närmar sig 10 börjar jag söka mig mot sängen, bäst att gå och sova nu så man hinner sova ordentligt innan det lilla hoande ugglebarnet väcker en klockan 6.

När B kommer hem styr han först stegen till toaletten, därefter en runda i köket för att kolla vad som står på menyn idag, sedan till vardagsrummet var han parkerar sitt arsle på stolen framför datorn och klickar på Heroes-ikonen på skrivbordet och börjar spela. Hej älskling, hur har det varit idag, hur mår du, vill du ha hjälp med något? Är meningar man sällan får höra. Han sitter och jäser frmaför datorn och slåss livsviktiga slagsmål mot diverse monster hela kvällen utan att riktigt uppfatta att det finns två personer (som faktiskt finns på riktigt) i hans omgivning som också vill ha uppmärksamhet och lite kvalitetstid. Han är sur om han inte hinner spela tillräckligt mycket en kväll och jag är bara ledsen för att han blick hela tiden irrar iväg mot det surrande fanskapet i hörnet. "Ja ska bara sii om naan vill köp na åv me", "Ja måst bara flytt på me så int naan attackerar me". SUCK! Och nu är det farsdag snart så nu förväntar han sig att han ska få spela, men det gör han ju varje dag! Nå, han är ju i alla fall hemma på kvällarna, inte på någon bar eller hemma hos någon och ser på actionfilmer eller i någon skog och spelar rollspel.

Snart är igen ett "skift" avklarat. Jag är trött. Imorgon har jag tid till frissan Hanna i Öja, ska bli skönt att få lite konstroll över min hårman igen. inatt när jag var uppe och bäddade om lilla b och var på toaletten och såg jag mig själv i spegeln och måste bara skratta, för trots sömndimmiga ögon kunde jag se att håret, på båda sidor av huvudet, spärrade rakt ut. Ungefär som Pippis flätor, det spärrade rakt ut på sidorna. Borde ha fotat för på morgonen spärrade håret på ett helt annat sätt. Undrar om jag rör mig mycket i sömnen eller vad som orsakar mina fina frisyrer?? :P

Trevlig helg till er och till mig!

Inga kommentarer: