måndag 10 november 2008

Måndag igen

Helgen bara suilade förbi. Det var fredag och plötsligt var det måndag morgon igen. Så där bara mitt i allt. Poff. En helg försvann.

På lördag tjuvstartade vi farsdagsfirandet hemma hos oss, pappa B fick sina paket och ett kort var lilla b ritat sina allra finaste streck med en röd penna. Sen var det bara att packa ihop det sista och klä på en strejkande bebis och efter minimalt med blod, litervis med svett och några enstaka protesttårar satt vi alla tre i bilen på väg norrut.

Första stoppet: Moster Märtas. Lilla b fick gröt till lunch och rev sedan sönder en limpsmörgås och strödde smulorna på golvet. Vi drack kaffe och åt limpsmörgåsar och den obligatoriska (kruttorra) rulltårtsbiten. Därefter sket lilla b ett rekorlass, Märta tyckte vi skulle tömma blöjan i toaletten, suck, jag hojtade att den nog ska rullas ihop och läggas i en plastpåse så kastar vi den sen när vi far. Lilla b blev tvättad och fick sen pröva på att bada i Märtas stora vita badkar, det tyckte hon var kul, men badkaret var halt, vilket inte var så trevligt. "Lägg i åv hede" sa Märta och pekade på en flaska på fönsterbrädet i toaletten. "Men hede er ju diskmedel" svarade jag och tittade skeptiskt på Fairy flaskan. Tvättar Märta sig med diskmedel? efter en stund kom hon tillbaka och började spruta något blått i badkaret, det var Dubbel Dusch för män, lilla b luktade typ Arctic Blue resten av dagen. Tvättar Märta sig med duschgel för män? Efter badkarsäventyret sprang lilla b nöjd omkring med bara en blöja på sig. Broder T kom på besök och vi började ställa oss iväg mot stan, vi skulle via Halpa Halli på jakt efter en farsdagspresent åt farfar R (lilla b:s farfar alltså). Märta blev lite sur när vi inte kunde stanna längre än ca ett par timmar, men vi har ett tight schema att följa, nästa gång ska vi försöka vara lite längre.

Andra stoppet: Halpa Halli (mitt i stan). Köpte kort, farsdagsgodis, farsdagskakor och ingredienser till jultårtor. Efter det, mat från Korv Görans. Jag älskar kebab med franska, som tur tog jag en halv, höll på storkna innan jag ätit ens den portionen, men gott var det.

Tredje stoppet: Mjosund. B spolade hastigt av bilen, den var så smutsig attMärta utbrast "Ja trod ni had svartan bil!"

Fjärde stoppet: Frissan Hanna. Hann vara i Mjosund ca en halv timme. Jag blev väldigt kortklippt men det känns härligt att inte ha så långt hår som hänger och irriterar och är jobbigt att tvätta.

Femte stoppet: Efter frissan ilade jag hem till Mjosund och vi packade oss i bilen igen och stack iväg till morfars. Där väntade hela veckans disk i diskhon så det var bara att sätta igång. Sen blev det jultårtor, en halvfrusen Frödinge jordgubbstårta, kaffe, juläppellemonad och mera disk. Därefter lite samtal och lek och sen hemfärd.

Sjätte stoppet: Mjosund. Lilla b badas för att få bort tobakslukten ur håret och arctic blue doften från skinnet. Kvällsgröt och kvällsmjölk. Märker att vi glömt tutten (nappen i Sverige) hemma i Vasa men lilla b somnar ändå nästan med det samma med Nallen under armen. Jag är helt slut. Läser lite och när svärmor kommit hem från jobbet spelar vi lite Yatzy före Svensson Svensson kommer på TV. Efter det stupar jag i säng.

Ny morgon, väckning klockan 06:57. Jag vill ha sovmorgon. Men det är bara att ge sig.

Första stoppet: Ca 20 över 7 hoppar jag i bilen och kör hem till min pappa. Väcker min krapulantiska bror och säger åt honom att stänga in hundfan så han inte skäller ihjäl sig när jag försöker smyga in. Väl på plats har även min bror lyckats stiga upp, trots hemkomst ca 03.00. Han konstaterar att han antagligen fortfarande är full för han känner inte av någon våldsam krapula. Jag börjar göra smörgåsar (semlorna i skåpet är så torra så jag är rädd för att pappa ska vakna när jag skär upp dem) och hittar ett tomt fat och en gaffel i kylskåpet. "Va er deher?" frågar jag min bror. "Åhå, ja lag ti döm inatt, ja la ti allt ja had..." säger han och plockar ut fatet, gaffeln, en halvfull ölburk och en Kalle Anka tidning ur kylskåpet. Jag biter mig i tungan för att inte skratta högt. Nåja, bättre en Kalle Anka tidning i kylskåpet än smörbyttan i diskmaskinen. Ungefär klockan åtta är allt färdigställt och fixat, T bär brickan med smörgåsarna, kopparna, assietterna, skedarna, kaffepannan, juiceglaset och ett ljus. Jag lunkar efter med tårtan (en banaanikakku, pappas favorit, typ...). Vi öppnar dörren till sovrummet och brister ut i en skön falsksång. Pappa vaknar och låtsas att han inte hört oss i köket, hunden sätter igång med en egen sång och skäller så väggarna nästan brakar ihop. Det blir kaka och kaffe och presenter, vårt bidrag är bara en 20-lapp, jag skulle köpa ett presentkort till bion så pappa skulle kunna gå och se den nya James Bond filmen men bion var stängd i lördags då vi var i Jakobstad. Med order om hur 20-lappen skulle spenderas tog han emot den och öppnade kortet, var vi med mycket tur fått ritat av lilla b:s hand. T kastade sitt paket på pappa, sin vana trogen. Det var ett par arbetshandskar, för han tyckte att pappa inte själv köper tillräckligt bra handskar. Heh. Vartefter tiden gick blev T mer och mer illamående och låg som en klubbad säl i pappas säng. När jag åkte tillbaka till Mjosund skulle han fortsätta sova.

Andra stoppet: I Mjosund har far firats med presenter och kort. B:s försök att väcka lillebror S för att fira sin far har misslyckats och bjässen drar fortfarande stockar i sängen. Lilla b har spridit sina leksaker från ytterdörr till ytterdörr och farmor sitter på golvet och leker kassatant. Jag äter morgonmål och gnäller på B för att han spelar på datorn. Vi går ut en sväng med lilla b, hon njuter av att gå och springa och falla i det våta gräset. Jag föröker få henne att sova en liten stund i vagnen när vi tar en kort promenad men det lyckas inte, ingen tutt, ingen lur. Istället suger hon på sin underläpp så hon får en stoooor blåsa på vänstra sidan. In igen och lunch för lilla b. Men ingen eftermiddagslur heller. Absolut inte. Vi föröker allt men nej, ingen tutt, ingen lur. Till sist ger vi oss. Är så trötta själva så vi orkar inte med rumban.

Tredje stoppet: Hem till min farfar på farsdagskaffe, lilla b somnar så fort vi spänt fast henne i bilstolen. Vi flyttar henne föriktigt över i vagnen som vi ställer i kvisten hemma hos farfar, där sover hon ca en timme. När hon vaknar är hon sur som en citron. Inte ens en pepparkaka får henne på bra humör. Vi dricker kaffe hos farfar, jag och min kusin vill int eha kaffe så farfar bjuder på vatten, varmt vatten. Inget te, ingen saft, bara vatten.punkt. Som tur plockar han "vän" Elsie fram tepåsar och en lemonadflaska (under höga protester från farfar). Han är lustig, vår farfar.

Fjärde stoppet: Vi tar en tur hem till pappa igen. Lilla b behöver få lugna ner sig och få middag. Pappa och farfar bor ju bara några hundra meter från varandra. Väl där skäller hundfan igen som besatt. Lilla b drar sopborsten efter sig i hela huset och äter snällt sin mat och dricker mindre snällt lite mjölk. Så är det igen dags att klä på sig och sätta sig i bilen.

Lilla b tycker inte om att sitta i bilen igen. Hon gnäller och vrider sig och gråter och ropar. Ingen tutt, inget tyst barn. I Oravais stannar vi för att köpa en tutt, men de har inga, bara såna som är gjorda av naturgummi, och sådana vill inte lilla b ha. Vi köper riskakor istället, och efter en riskaka är hon snäll i bilen igen. Hon somnar i Smedsby och ser småsur ut när jag väcker henne hemma på gården. Men när hon kommer in och får av sig halaren blir hon en helt annan bebis. Hon "pratar" och leker och jagar katterna (som bott i Mjosund en vecka). Hon äter snällt gröten, badar i handfatet och dricker mjölken. Sen somnar hon (utan tutt) med Nallen under armen. Vi ser på film, Cinderella Man från Nelonen. Har sett den förut och den är ganska bra.

Klockan tolv går vi och lägger oss. Morgonen kommer emot alltför fort. Nu är det jobb igen.

1 kommentar:

Maja sa...

Tack för langan å intressantan inlägg! Imponerand att du fick uppslarva broder T trots krapula och sömnbrist:) Å varm vattni ti drick e underskatta... elde na:P Ja föstoo att ni sku ha fullt upp, så ja iista int ring å stress er, fast ja såklart djeen sku ha vila råkas. Ja anto att du har så mytji veti så du fatar att e bara e ti hör åv de om du sku ha vila råkas. Å he gälder i fortsättningen å, naturligtvis:)