måndag 27 april 2009

Måndag

Jag är urusel på att komma på bra bloggrubriker...

Lilla b är hemma med mig idag. Vi vaknade 8 så jag tyckte det skulle ha blivit för stressigt för B att hinna till jobbet och föra lilla b till dagis. Nu får han dessutom en full arbetsdag, dvs. 8 timmar. Om lilla b skulle ha varit på dagis skulle han ha varit tvungen att sluta före 17 eftersom dagiset stänger då.

Här maler vi på som vanligt, lilla b kastar färgpennor runt sig och klättrar på köksstolarna. Jag har plockat fram lilldatorn och skulle sitta med lilla b vid bordet i köket medan hon målar i sin målarbok men... det blev kasta färgpennor och leka apa istället....

Jag har bestämt mig för att vi nu ska försöka oss på att ha ner köksbordsstolarna på golvet en stund och se om det skulle fungera, det känns så råddot då stolarna hela tiden ska lyftas upp så lilla b inte hittar på fanstyg... Äsch, nu hittade hon upp på arbetsbänken och in i råddskåpi, shit!

Yes, nu blir pappa B glad, hon hann måla mikron med en blå krita... najs... Förra veckan hittade hon en blyertspenna och målade hela wc-dörren grå så länge jag var där inne... som tur gick det att få bort med suddgummi och tallsåpa...

Igår hade vi kalas, jag hade bakat en tårta och vi stack till Amarillo och åt före vi kokade kaffe här hemma. Tårtan blev väl helt OK, hade provat en ny sorts fyllning, jordgubbar, vispgrädde och kvarg. Det var ganska fräscht men nja, inte kanske helt lyckat. Jag tror jag håller mig till jordgubbssylt och banan i fortsättningen, jag är föresten inte alls bra på att baka tårtor, men svärmor gör en otroligt god jordgubbstårta....

Jag fick pengar i present eftersom ingen (inklusive jag själv) visste vad jag behövde eller ville ha. Jag behöver visserligen nya skor och en vårjacka men det kan jag ju inte köpa nu, med svullna fötter och stor "ölmage"... Kanske surfar jag in på Ellos och ser om det finns något vackert till mig där?

Förkylningen har lättat lite nu, hos både mig och lilla b. Huvudet känns fortfarande tungt och snorfyllt men nu kommer det faktiskt ut något då jag snyter mig, alltid en förbättring. Halsen blir jättesjuk till kvällen och då är lilla Emma ynklig... Hoppas vi blir friska snart. Lilla b:s näsa rinner det fortfarande ganska mycket ur men sådär annars verkar hon må bättre och hon sover bra på nätterna, även om hon ibland snarkar som en karl.

Just nu leker hon att pennvässaren är en telefon, ser gulligt ut.

Idag verkar det bli en svalare dag, ingen sol ännu i alla fall, men klockan är bara lite över 10 ännu, så dagen har inte ens börjat ännu för många. Undrar om vi skulle våga oss ut på en liten cykeltur senare idag, undrar om det går att cykla med den här enorma kulan framtill? Vagnen är i bilen så det blir antingen cykeltur till park eller bara lite sandlådelekar här hemma på gården.

Natten till igår hade någon söndrat ett litet fönster vid ytterdörren på bottenvåningen, säkert för att komma in eller så bara i misstag mitt i fyllan. Nåja, hur som helst, en gammal äcklig finngubbe som bor på tredje våningen och som tror att han är heila röven hade enligt B (som var och hämtade grädde till Siwa) börjat fråga ut alla brudar som kom ut ur huset om det var någon av deras män som hade försökt komma in i huset... suck. Han var övertygad om att det var män som försökt komma åt någon av våra (!) kvinnor som söndrat fönstret... Jaa-aa...

Nu har jag nästan författat en roman, kanske vore det dags att fiti åv och se vilken kaos och förstörelse lilla b åstadkommit i samråd med frassen Felix... Jag tyckte jag såg lite serpentiner (?) flyga förbi här nyss... öööööh????

Inga kommentarer: