måndag 31 maj 2010

Suget efter sött..

Jag och gubben har börjat på en "diet" för att gå ner i vikt. Har ännu inte bestämt oss om det ska bli GI-metoden eller om vi ska vara tuffa och köra LCHF. GI-metoden har fungerat för oss tidigare men gubben tror stenhårt på LCHF (främst för att man får trycka i sig biff efter biff efter biff, grillsäsong ni vet...).

Vi har nu varit kolhydratsnåla i about en halv vecka och vågen visar redan minus 2 för min del (omöjligt anser jag, det är säkert vatten!) och mina hemska eftermiddagshuvudvärkepisoder (alltså på sant, ska man skriva ihop allt det där?) har slutat. MEN, i äkta Tony Irwing-anda, kommer ett men. Jag vet inte hur i helvete jag ska klara av att inte få äta något sött! Till och med frukter är bannlysta enligt LCHF, visst får man äta lite men helst inte.

Gud alltså. Det här kommer aldrig att gå, inte ens gröt får man äta förbanne mig, det som är så gott till frukost!!

Let´s face it! Jag kommer att vara ett fetto tills jag dör i förtid. En chokladälskande, chipssmaskande, plockgodissugande, pizzaslafsande, huvudvärksdrabbad fetknopp...

Frågan lyder nu... vill jag det?

Och jag ska viska mitt svar... med små små små bokstäver... n-e-j. Men säg det inte till alla godsakerna.

Ååh! Ge mig styrka, någon! Eller ens en liten inspirationspuff, kanske?? En liten...?

Ovan ses min värsta fiende... eller ja, en av dem... nötter överdragna med choklad... M-U-M-S!

P.S. Djäinika, du och jag imorgon tisdag, en promenix?
Jag kan komma till Smesbyjin.

2 kommentarer:

Maja sa...

Int fö ti vara na allvetande expertkommentator ijee, men ja tror att LCHF e superbra mot sötsug. Å me tanke på att man ska äta kött, fisk, ägg, smöri osv så e int e så extreman diet, bara ti lömm bort he som int passar. På somarn kan man grill å ita röika fisk så mytji man vill osv. Man kan tilåme äta liti jordgubban me gräddan:)

He finns en blogg om ein Anna J.D. Jacobsson, som ha gaai ner en massa me LCHF, bloggen heiter "Vägen från 137 kilo" tror ja. Finns MASSOR me recept ter, hon ha tilåme givi ut en kokbok för en tid san:)

Emma sa...

Ja har beställd hennas bok förra vikon ti läsa som inspiration. Men hennas "diet" er ju int riktit reinodla LCHF.

Har å beställd en bok om GI. Ska läsa på å kanski få na inspiration å na bra recepten. Just nu mal vi på me fisk å sallad, köti å sallad, omelett me sallad, tonfisk me sallad, tonfisk me ägg... ja.. vääääldigt tråkigt.