fredag 10 juli 2009

Sömnbrist med stooort S!

Jag drömmer om en hel natts sömn....

Hur kändes det nu igen att vakna utvilad efter en hel natts sömn? Hur var det när man hade energi och ork och gott humör och inte bara väntade på att få lägga sig ner och sova 5 minuter så man orkar igen? Jag minns inte...

Igår sov lilleman en maratonnatt... det var 7 (SJU!) timmar mellan matningarna men då var han nog vaken också men ändå, han hoppade över första nattmatningen och sov till 3. Han somnade ca klockan 10. Det här är ju en sällsynt lyx som man borde dra nytta av men, såklart finns det ett men, jag kunde ju inte sova... TYPISKT! Orsak 1: Lilleman sov i sin vagn i tamburen och jag i sovrummet, visserligen inte ens 5 meter ifrån honom men ändå, jag låg och oroade mig för att han skulle sluta andas. Orsak 2: Lilla b vaknade och storgrät några gånger och B sov som en klubbad bäver bredvid mig och reagerade inte på något från denna värld. Orsak 3: Ovannämnda bäver snarkade som en brunstig gris med täppt tryne och gjorde det således omöjligt för mig att sova utan att konstant väsa "Läx på sidon!" och sparka honom på smalbenen.

En längre vila än vanligt har alltså undgått mig inatt. Och ja, jag är lite bitter.

Vi borde skaffa en större lägenhet. Lilla b borde få ett eget rum för så här kan det inte fortsätta länge till, ingen av oss (förutom den klubbade bävern) sover bra på nätterna. Samtidigt är jag lite tveksam över att ha lilla b i ett annat rum. Hon stiger nämligen upp på morgonen utan att meddela att hon vaknat och kan hitta på vad som helst så länge man sover. Som vi har det nu märker man i alla fall att hon stiger upp och kan rusa efter henne.

Det "dåliga" vädret fortsätter. Men jag klagar icke. Skönt med svalare dagar, det är ändå varmt här inne hos oss utan gassande sol och stillastående luft. Vi ska bege oss norrut idag, de har ju lovat bättre väder tills imorgon (hoppas det stämmer). Om det är fortsatt dåligt väder lär vi väl ångra att vi inte stannade i Vasa men men, i Öja får ju lilla b leka utomhus på gården i alla fall och vi får lite avlastning.

Nu, lite tvätt och packning.

Inga kommentarer: