fredag 3 juli 2009

Salvation, your name is cuplaton!

Idag blir lilleman 6 veckor gammal. :) Tänk vad fort tiden går och ändå inte, han är "bara" 6 veckor gammal men det känns ändå som om vi redan haft honom en evighet. Stackaren är fortfarande lite förkyld och hes efter onsdagens gråtmaraton.

Nu sussar han sött på den lilla grå soffan och storasyster sussar i sin säng i sovrummet, jag har alltså vad man kallar lite alone time. Den har jag tänkt spendera med att surfa lite och sen sova en stund. Om jag inte skulle få sova en stund på dagen skulle jag aldrig orka med nätterna. Inatt var jag uppe med lilleman i en timme (det känns som en evighet nattetid).

Idag är det äntligen lite svalare här i Vasa. "Bara" 19 grader och halvmulet. Fortfarande hett men inte stekhett. Jag längtar till vintern!

I tisdags, efter att vi varit och erkännt faderskap, stannade vi vid Brändö torg och jag småsprang in till apoteket för att köpa en flaska cuplaton (för säkerhets skull) och en flaska Rela-droppar. Vi hade bestämt oss för att sluta ge cuplaton ått pruppmonstret occh försöka ge bara Rela-droppar för att se om det blev värre utan cuplaton eller om effekten var densamma som med cuplaton, det är jobbigt att minnas att ge dedär dropparna före VARJE måltid.

Så här i efterskott kom jag fram till att det nog var det som var orsaken till lillemans oroliga mage. Så vi började ge cuplaton igen på onsdagskvällen och nu är han nöjd och glad igen och prupparna kommer på löpande band.

En annan orsak kan vara knäckebrödet som jag tryckte i mig. Det finns ju ett antal livsmedel som man inte ska äta eftersom det kan ge luft i magen åt babyn (de flesta no-no livsmedlen råkar vara sådant som jag älskar!). Till den svarta listan hör bl.a. rågbröd (mums!), kål, lök, choklad (nooo!!), lakrits, kaffe, socker överlag, starka kryddor. Jag hade köpt ett gott knäckebröd som jag knaprade i mig med gott samvete istället för rågbröd, tills jag läste innehållsföteckningen noggrannare. Ingredienser: Fullkornsrågmjöl, källvatten, salt.... Shit och sorry gubben! Hehe!

Snart (läs: om en månad) får jag och B gå på biodejt. Har väntat på det hela året. Yey! Och under B:s semester får vi kanske åka iväg till Ikea i Haparanda ENSAMMA, om vi bara får barnvakt. Kul!

Nu: tupplur.

Inga kommentarer: