fredag 22 augusti 2008

Gott


Morötterna är som godast den här tiden på året. Jag kan sitta och knapra i mig flera på en gång. De är lite söta i smaken och ytan är fin och inte så där grådaskig som de är på vårvintern, då är de också beska och smakar allt utom sommar.

Det märks att det är fredag idag, om inte på tidningens datum så på tomheten i vårt kylskåp. Där fanns så gott som inget att äta i morse, om man nu inte vill börja dagen med en stor portion köttbullar i sås som blev över från gårdagens middag. Så det blev lite fuskat idag igen, jag grävde fram de sista hembakade semlorna ur frysen och spred det obefintliga smöret så broderligt som möjligt på dem, drack te med socker, det var inte gott kan jag meddela. Sista smörklicken i paketet smakar alltid kylskåp och är usch, likaså semlor som varit en evighet i frysen i en öppen påse, jag kastade en hel semla, fick inte ner den, knaprade bara i mig gurkskivorna som jag hade som pålägg. Sockret i teet var gott, men fusk, så jag fortsätter vara ohälsosam denhär veckan. Så ska vi hem till svärföräldrarna över helgen och där är det svårt att hålla någon diet. När vi meddelade att vi slutat äta ost (det är ju så himla dyrt och så smakar den där osten man köper ingenting extra, egentligen...) blev det ett jävla ståhej över hur de minsann behöver ost på smörgåsen, ja ja ja, men VI köper inte ost, NI får göra som ni vill.

Igår tränade jag faktiskt. En halvtimme konditionsträning så svetten bara rann ner i floder. Var dödsslut efteråt men det kändes skönt och jag sov mycket bättre också. Bara jag skulle komma in i någonsorts rutin med träningen, det skulle vara skönt. Men med en 10-månaders baby är det inte så lätt att hålla fast på vissa saker. Min sambo är också dödstrött efter en dag på jobbet och jag kan inte bara skutta ut genom dörren då han kommer.
Att träna hemma går när sambon är hemma, men jag tycker det känns lite olustigt att skutta runt i vardagsrummet och flåsa som en gammal hund när en annan sitter framför datorn och iakttar mig. Att träna när han är på jobbet går ibland, det beror på hur länge lilla b sover och på hur mycket annat som behöver bli gjort här hemma, när hon är vaken går det inte att skutta runt till någon avancerad koreografi eller ligga på golvet och göra situps, hon ska vara med och hänger i byxbenen eller klättrar upp på magen. Men, fr.o.m. september börjar simhallen ha öppet lite längre på kvällarna så kanske jag kan få en kväll i veckan så jag får åka och simma lite.



På söndag ska vi hämta vår nya bil. Ända till Ikaalinen ska vi köra i samma bil som pappa och styvmor. Lilla b lämnar vi nog hemma i Öja hos farmor och farfar, det skulle nog bli för lång dag för henne i bilen. En Ford Mondeo farmare blev det efter många om och men. Eftersom min sambo och jag är så dåliga på i stort sett allt så hjälpte min pappa oss att pruta ner priset på bilen till en summa som passar vår börs. Han tycker det är roligt att ringa och irritera folk och bjuda summor som är avsevärt lägre än utgångspriset. Nu är det roliga slut tycker han. Men för oss är det skönt att äntligen få en större bil och att letandet äntligen är över. I ett skede blev vi helt yra av alla bilar vi sett och läst om.

"Nisse"
Vår nuvarande bil, en Nissan Sunny från -88 har hängt med oss i 6 år och har många gånger fyllts till brädden av diverse saker som blivit transporterade från punkt A till punkt B. Nu har den blivit för liten för oss och äntligen ska vi få en större bil men att skiljas från en gammal vän är väl svårt?
Å andra sidan ska det bli skönt att inte behöva trängas i baksätet med en kattbur, en väska, en till väska och en plastpåse med något som inte har rum i någon väska. Istället får jag och lilla b ha baksätet för oss själva medan sambon får sitta ensam i framsätet.
Hoppas bara att den nya bilen verkligen är så bra i skick som säljaren påstår. Vi håller tummarna!

HUH! Nu känner jag av en väldigt distinkt arom som oftast tyder på ett rejält lass med skit i någons blöja. Det är väl bara att gå och byta då. Frivilliga?

Inga kommentarer: