lördag 10 juli 2010

Sällan

Det är inte ofta jag bloggar om recept och ger mattips men här kommer ett nu. Till lunch idag åt vi "Nyttiga soppan" och valnötsbröd. Jätte, jätte jättegott!! Till min soppa hade jag dessutom kokta vita bönor och måånga droppar tabasco. MUMS!

Tyvärr kom jag mig inte för att fotografera men soppan var härligt röd med gröna, vita och oranga inslag och brödet saftigt, ljusbrunt med "insprängda" valnötsbitar.

Nyttiga soppan

6 stora gula lökar
2 burkar krossade ekologiska tomater
1 mellanstort vitkålshuvud
2 påsar löksoppa
2 gröna paprikor
4-6 morötter
1 selleristjälk
2 tärningar grönsaksbuljong
persilja
örtkryddor

Dela alla grönsaker i valfri storlek. Täck allt med vatten. Sjud tills alla grönsaker känns mjuka. Soppan går att förvara ca 1 vecka i kylen. Häll annars 1 portion per fryspåse och frys in.

Jag valde bort löksoppan, sellerin och persiljan och använde köttfond istället för grönsaksbuljong. Och så minskade jag ganska rejält på mängden, jag menar, 6 stora lökar låter väldigt mycket. En burk krossade tomater räckte för oss och det blev över till två matlådor plus dagens lunch!!

Valnötsbröd, 1 st

12 ½ g jäst, 1/4 pkt
5 dl mjölk
1 msk honung
3/4 tsk salt
10 dl fullkornsdinkel
50 g valnötter

Lös jästen i lite av mjölken. Tillsätt resterande mjölk, honung och salt. Rör ned mjöl och valnötter. Häll smeten i en bakpappersklädd brödform (1 ½ l). Linda en handduk om och ställ in i kylen över natten (eller i 10-12 h). Sätt in formen (utan handduk...) i kall ugn och sätt sedan ugnen på 200°. Ställ timern på 45 minuter.

Detta bröd rörde jag ihop igårkväll och gräddade imorse. Det blev jättesmaskens!! Jag använde en påse torrjäst istället för färskjäst. Så hade jag dessutom pulveriserade psylliumfröskal i för att få ett extra saftigt bröd (rekommenderas föresten till all sorts bakning, brödet blir väldigt saftigt och smular mindre!!). Mjölet kan man byta ut till något annat och nötterna likaså!

Så ser burken ut, säljs också i påse under namnet Fiberhusk. Finns i kryddhyllan i butiken ( i alla fall i Prisma här i Vasa).


Recepten är från bloggen Sunda vardagen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Moi ! Hu vare på brölloppsdan..?? Halvårs, menar jag...?? fick ni fest / fir i lugn o ro... ? Bånen sovd o allt va frid o fröjd..?? - Hälsningar från Halsua, Masala-Camping.. gorrrrrrrrrr varmt o soligt o fint.. har en pytteliten bärbar i husvagnen.. som du kan se... :) Natikram! maam...

Emma sa...

Nåjaa... he var nu som he var. Bånen sku å sima å Björn had låna en nyan bok från bibban... så, int vaalt he na muki firas.