måndag 15 juni 2009

Vardag igen...

Första dagen tillbaka på jobbet för B. Dags för vanliga vardagar för mig och ungarna. Hittills har det gått bra att vara ensam med dem. Babyn vaknade först i morse och jag hann byta blöja på honom och göra morgontvätten före lilla b vaknade och jag fick göra samma sak med henne. Tänk om det skulle flyta på lika bra varje dag? Knappast. Ännu har de inte begärt uppmärksamhet samtidigt men det kommer, var så säker på det. Babyn har ätit och sovit, lilla b har ätit, lekt och skrikit.

Jag hade babybad debut i lördags, när jag höll på ställa till badet undrade jag varför jag inte badat lilla b när hon var liten bebis? När jag lade lilleman i badkaret kom jag på varför, jag är för kort. Vi har badkaret på lavoaren (som har en bordsskiva runt sig) i badrummet och då blir hela hoito för högt för att jag ska känna att jag har bra tag om babyn, synd. Så i fortsättningen får B bada babyn, jag badar lilla b som ska ha badkaret i dushskåpet på golvet, inga problem med längden då. ;)

Idag regnar det och är mulet i Vasa, temperaturen är sådär 15-16 grader och såklart blåser det. Känns skönt med lite mulet väder ibland, vi har haft sååååå hett i lägenheten de senaste dagarna. En dag var det så fuktigt ute att jag menade bli galen här hemma, svettades och klibbade hela tiden, dushade två gånger och önskade att det skulle börja snöa.

Konstaterade för två veckor sedan då jag vägde mig i Mjosund att jag redan är nere på samma vikt som före graviditeten, jag är alltså som värsta Hollywoodskådisen. :P Men en vecka i Mjosund resulterade i en viktuppgång på 1 kg, bra mat? Kroppen ser förstås absolut inte ut som före graviditeten. Nu ska jag inte få kroppsnoja, än. Ska amma några månader och motionera lite lagom (har hört att för hård träning kan inverka negativt på mjölkproduktionen, ska fråga läkaren om det under efterundersökningen) och försöka att inte stressa. B säger ju att jag duger som jag är men... tycker jag det?

Babyn äter tätt på kvällarna, brösten blir riktigt sjuka och jag stressar att mjölken inte räcker till. Men det borde den jju nog göra, kanske är den bara tunnare på kvällen... hmm. Stackars liten har mycket luft i magen och har svårt att sova ibland pga det, vi ger honom Cuplaton före varje måltid men jag tycker inte riktigt om att ge honom "medicin" så ofta, men så sa de på rådgivningen och det har hjälpt honom lite.

Jag känner mig rastlös, det känns som om det borde hända något hela tiden, jag vill ha något att se fram emot hela tiden. Vill ha besök eller besöka någon, men Vasa är så långt borta från alla bekanta. :(

Snart får vi reda på hur det blir med B:s jobb... hoppas han får vara kvar, annars vet jag inte vad vi ska göra, hur vi ska klara oss...

Nu kallar plikten...

2 kommentarer:

Maja sa...

He låter ju som e sku flyt på bra! Tvåbarnsmamma, wow:) Mår lilleman bra annos? Lika snäll som tå ja såå er sist?

Haha, vi har en tant i arbeiti som alltjämt frågar ett Cuplaton baket maatn:)

Emma sa...

Nja.. flyt å flyt... vi halls på yton kan man väl sej, för he mesta... ;)

Lilleman er snäll jå, men han har som sagt muki luft i magan å er gnälloari än i burjani... men gulla!