måndag 29 juni 2009

Hett hett hett

Gud, jag dör. Det är kokhett i lägenheten. Spjälgardinerna är nerfällda, fläkten går i vardagsrummet, vädringsluckorna är öppna.... men det är ändå kokhett. Svetten rinner både dag och natt, alla är griniga och vi söker febrilt efter en ny lägenhet, utan framgång....

Helgen spenderade vi i Mjosund, vad skönt och svalt det var där jämfört med här, skuggigt och svalt inne i huset. På villan blåste det rakt på så det var behagligt att sitta på berget och lapa lite sol medan vinden svalkade. Lilla b simmade så läpparna blev blå och babyn åt lunch al fresco på en madrass på berget. Hemskt var det att behöva återvända hit igår och sakta kokas till vansinne i denna bastu vi kallar hem.

Morfar har fått komma hem, efter 10 veckor på sjukhus sitter han igen i sin svarta fåtölj och ser på västernfilmer. Men han har blivit så gammal bara under våren, så tunn och trött. Han var glad att se oss, "teitä mä oon odottanu!" utbrast han i dörren då jag och babyn klampade in. Han verkade nöjd med att få vara hemma igen.

Idag ska jag försöka mig på att gå ut med kidsen. Jag måste till Tritonia med ett antal böcker och för att betala en stor summa böter (igen). Suck. Babyn tänker jag ha i babybjörnen (han kommer att kokas) och lilla b i sittvagnen... få se hur det går. Tritonia öppnar först 11... 45 minuter kvar alltså.

Jag hoppas på sämre och kallare väder... varmt kan det vara i slutet av juli då B har semester.

Inga kommentarer: