måndag 9 februari 2009

Nygammal dator

Nämen hej på er igen! Nu har vi äntligen fått en dator till vår lilla lägenhet igen. Det är vår gamla usliga högljudda stationära dator som B fixat och trixat lite med och köpt en ny skärm till. Meningen är att vi ska skaffa en helt ny dator så småningom när ekonomin tillåter det, hoppas bara att gamla Bettan håller ihop så länge. Tangentbordet är typ från förra laman och någon har spillt choklad mellan tangenterna, fräscht. När man skriver knackar det något förfärligt, jag är säker på att grannen får migrän av detta oljud. Men, vi har en dator, hurray!

Att hinna skriva något är en annan femma, lilla b ska vara med överallt och datorlådan är superintressant, datorn surrar och farbror S har installerat ett antal knappar och små blå lampor som lyser så trevligt och bara skriker "fingra på mig!". Strömknappen är storfavorit och att tafsa på skärmen är också ett gemytligt tidsfördriv. HUH! Tänkte ändå att jag nu skulle få skrivit några rader för att fira den nygamla datorn som surrar så irriterande här bredvid mig.

Ni som vill höra, nej, lilla b pratar inte ännu. Eller, hon säger inget vettigt i alla fall. Det enda "riktiga" ordet som hon får ur sig är "heikkaa" (= hej då, heippa). Mamma och pappa kommer hon inte ens i närheten av att säga. "Kicka" betyder att hoppa och "akka" att hon ska upp i famnen. Hon kan ha långa utläggningar och plottra på sitt eget språk som låter ungefär så här: "jaa-jaa-jaa, gogli-gogli-gogli, giga-giga-giga, eee-eee-ee, baa-baa-baa" osv. Med den här farten pratar babyn före hon gör det. :P

Just nu har hon ett vredesutbrott för att jag satte min fot i vägen för strömknappen som hon med ett brett leende på läpparna sträckte ut fingret mot.

Att hon inte pratar annat än rappakalja kompenserar hon med att klättra upp överallt, köksstolarna har jag ställt på bordet för annars flyttar hon dem runt i lägenheten och klättrar upp på bänkar, hyllor, bord och annat trevligt. I fredags kom hon på att hon kan öppna ugnsluckan och på så sätt kunna klättra upp på diskbänken, huh! Som tur verkar hon ha glömt den konsten idag. Hon klättrar i soffor och sängar och hoppar i dem och skriker "kicka-kicka-kicka", hon springer runt i lägenheten (ja, jag sa att hon springer!), med ett band i handen med katten i hälarna. När hon inte får som hon vill kastar hon sig på golvet och skriker tills hon är röd i ansiktet. Ja, ni förstår, någon som vill byta?

Mina studier står stilla, har börjat öva till piano tenten men, ja, jag är ju en lat människa så det går inte så bra, jag glömmer hela tiden hur ackorden ska spelas och trots att jag fått en lapp av min pianolärare var det står vilka toner det ska vara får jag det ändå inte att lyckas. SUCK! Någon som läser detta och gått på PF och tentat piano, berätta för mig hur det går till, hur noga är de egentligen? Jag kommer ingenstans med något av mina hundratals arbeten som ligger ogjorda och kandidatarbetet har jag inte ens dammat av, och det ska inlämnas i maj. Hehe. Nu är det något strul med fältpraktik 2 också, satan i helvetet! Stress på hög nivå alltså... Idag ska jag till PF och prata med en studiehandledare eller vad hon nu har för titel, jag ska hur som helst dit och försöka reda ut mina studier och försöka få någon rätsida på det här nya systemet som de tagit i bruk som jag fattar noll av.

Magen växer med en enorma fart, minns inte att jag skulle ha haft en så här stor mage när jag väntade lilla b redan i det här skedet. Babyn sparkar och sparkar som en vilding och tumlar runt och verkar trivas i magen, min blåsa har däremot ett antal klagomål att framföra men den envisa babyn vägrar lyssna och använder blåsan som studsmatta (känns det som i alla fall). Hela magen hoppar till ibland när babyn är på riktigt bushumör. Det är mysigt, bara man skulle ha tillräckligt med tid att bara sätta sig ner och känna på magen och prata lite med bebisen, men det är en lyx som jag sällan förunnas. Jag väntar ivrigt på att få se den lilla krabaten, undrar om han har lika mycket hår som lilla b eller om han är flintis?

Nej nu ska jag nog ta och avrunda, lilla b vänder upp och ner på vardagsrummet som bäst och kanske det är dags för lite ledd lek. Oj vad det där lät snofsigt, ledd lek... hmm, hos oss betyder det att jag bygger något av hennes legoklossar och hon förstör det. Eller att jag försöker öva någon trudelutt på keyboarden och hon klättrar upp i famnen och vi försöker spela något tillsammans. Nothing fancy here...

Ha det så bra hör ni!

1 kommentar:

Maja sa...

Jippii, the Iche Cream Machine is baaa-aack! Välkommen tillbaka, he ha viri toomt jer:( Hoppas bara att Bettan halder ihop nutå. He låter igen som lilla b ha hinda väx en meter san sist ja såå on. Va ere me fältpraktiken nu? PF har en förmåga ti krångel till saker i onöödon... Hoppas ni har e bra i Vasa, å hoppas vi syns nagang i vår! Ja ska ju upp en sväng liiti seinari i vår. Sku vara kul ti sii de! Å lilla b, såklart:) Stjöit om er!