torsdag 19 februari 2009

Lakrits


Åh vad jag vill ha lakrits och salmiak, i alla former och smaker (dock ej något med banansmak, blä!), stora högar i mitt skåp, bara att frossa i... mmmm... men man får ju inte, bara max 30 gram per gång (vad det nu betyder?) . Deprimerande...

När jag väntade lilla b åt jag kanske en eller två bitar lakrits under hela graviditeten. Den här gången har jag slarvat och ätit ganska många bitar, he he, säg inget till rådgivningstanten bara...


I Vasa börjar det bli lite varmare... nu har vi "bara" -12 grader ungefär, till skillnad från -20 som vi hade i början av veckan. Då fick t.o.m. jag gräva fram långkalsongerna och pressa in magen i dem för att hållas varm utomhus. Men det är ganska najs med en ordentlig köldknäpp, det känns som en riktig vinter då.

För övrigt sker det inte värst mycket här hemma hos familjen Sömnbrist. Igår fick jag faktiskt gudomlig inspiration eller något liknande och skrev ett par sidor till en av uppgifterna i multikulturell pedagogik. Kände mig väldigt duktig på kvällskvisten och livet kändes lättare igen då lilla b somnade kvart före nio istället för klockan elva. Jag hann prata en stund med B och vi satt t.o.m. i soffan och höll varandra i handen, pensionärsvarning!! He he! Så går det när trepersoners soffan har en recliner i var ände och både herrn och frun är för trötta för att orka flytta på sig för att kramas, då håller man varandra i hand (så det SÄKERT inte blir några fler barn!).

Lilla b har börjat säga något som låter som "va-bppa". Men bara när hon känner för det förstås. Jag hoppas hon börjar säga "pappa" snart, till B:s stora förtjusning. Magen säger ingenting men personen inne i magen sparkar och har sig så jag nästan är rädd att jag plötsligt ska se en fot sticka ut ur naveln... När B ska känna på supersparkarna är det (såklart) tyst och stilla i masun. Typiskt. Precis så var det med lilla b också.

Vi är i behov av en större lägenhet. Jag blir galen på dessa få kvadratmetrar då inget hålls där jag lägger det (= lilla b leker med sina leksaker och sprider dem runtomkring i lägenheten, VAD är det för en unge? LEKER med sina leksaker!?). Att städa finns inte med på någon lista eftersom det inte finns tid, vilket jag blir mera stressad över, det är hemskt att trampa i brödsmulor i vardagsrummet eller hitta en torkad morot i bokhyllan. USCH!

Så här står det på www.niomanader.se om vecka 24:

Vecka 24


Du: Det kan vara skönt att veta att om ditt barn skulle födas nu så har det en liten chans att klara sig. Barnet är klart men omoget och kommer isåfall behöva mycket hjälp. Kanske mår du nu bra och orkar leva vidare som vanligt, kanske känner du ett större behov av att ta det lugnt och att vila. Lyssna på din kropp och instinkt och gör vad som känns bäst för dig.


Bebisen: Barnet lägger nu på ungefär 85 g i veckan, och väger nu omkring 550 gram och mäter cirka 30 cm. Barnets balansorgan har utvecklats och det kan känna vad som är upp och ned i livmodern. Nu påbörjas en viktig utvecklingsfas i hjärnan. Hjärnbarkens celler, som sysslar med det medvetna tänkandet, börjar nu att mogna.

Inga kommentarer: