torsdag 7 oktober 2010

En torsdag

Ungarna hoppar i vår säng och har kastat ut alla sängkläder ur sovrummet, fine by me, bara de är nöjda och sams en liten stund.

Jag gräddar bröd och slösurfar. Har en riktig mööö-dag* idag. Känns konstigt, det är länge sen jag haft en riktig möö-dag. Förut var varje dag en möö-dag, bara mer eller mindre möö.

Undviker skolarbeten... hade så mycket energi och motivation för två dagar sedan, skyller på lingonveckan. Vill sova.

Går en superintressant kurs på PF denna höst. Sådana kurser skulle man behöva ha fler av, den heter teacher motivation and learning och bjuds i första hand ut åt utbytesstuderande men jag rymdes med.

Vi har talat om hur man håller sig motiverad som lärare, hur man ska undvika att eftersträva perfektion och aldrig använda ord som alltid och allt när man lägger upp mål för sig själv.

Kursen handlar om att tillåta sig inse att man inte behöver och kan vara superperfekta läraren, det räcker med att man är good enough! Jag diggar läraren vi har stenhårt.


* med möö-dag menar jag en sån dag då man är allmänt seg och oinspirerad. Inget blir gjort och man orkar ingenting annat än slöa på soffan och titta på tv-shop (typ).

Inga kommentarer: