lördag 23 januari 2010

suuk!

Fy fan va jag är färdi! Jag har inte varit såhär sjuk på år och dar. Min hals är svullen och det är närmast omöjligt att svälja. Mitt huvud håller på explodera och varje jävla muskel i min kropp värker så utav helvete.

Det är nu dag 3 av min helvetesplåga. Dag 4 om man räknar med onsdagen då jag hade en mördande huvudvärk hela jävla dagen som ingenting bet på, jag intog burana, panadol och treo samt baddade pannan med en varm vetepåse, men nix, inget hjälpte.

På torsdagmorgon vaknade jag med en kaktus i halsen. Och feber, visserligen bara 37,4 men ändå. Jag åkte in till huvudhälsostationen och var först i kön. Fick träffa en läkare som meddelade att jag har både bihåleinflammation och möjligtvis angina (eller något liknande). Fick antibiotika som skulle bita på bihåleinflammationen. Hon sa att jag skulle återkomma om jag fick hög feber och om halsen inte blivit bättre på måndag. Febern steg på torsdagseftermiddagen och när B kom hem från jobbet visade termometern 39 grader. Som jag frös!

Och vi som skulle iväg på en liten smekmånadshelg till Eden den här helgen!

På fredag stack jag in till hälsostationen igen för att ta svalgprov för att kolla om det var angina. På labben sade de att antibiotikan jag fått nog borde bita på angina också och att testet kan ge negativt resultat eftersom jag redan börjat äta antibiotika. Svaret skulle jag få senare samma dag, men jag sov hela eftermiddagen och glömde bort att ringa före kl.16.

Vi avbokade vår resa och jag var förbannad. Som vi väntat på dethär. B tog ledigt från jobbet och tog hand om mig och barnen. Hatten av för honom.

Febern hölls under 38 grader hela fredagen men halsen var besvärlig. Ur bihålorna rann det hela tiden tjockt gult slem i halsen som jag var tvungen att springa och spotta ut i handfatet på toaletten, att svälja var ju en plåga.

Idag har jag inte tagit tempen alls, men jag anar att den är densamma igår, någonstans mellan 37 och 38 grader. Halsen är ännu fittit sjuk och jag vill helst inte svälja om jag bara kan undvika det. Slem rinner det fortfarande ur bihålorna och jag springer hela tiden och spottar ut det i lavoaren.

Jag har sovit mycket och hoppas varje gång jag vaknar att halsen ska vara bättre, men det är den inte. Snart blir jag arg! Orkar inte vara sjuk. Är dessutom orolig för att barnen eller B ska bli sjuka. Lilleman har hostat lite inatt och varit täppt i näsan, lilla b har haft lite stegring. Jag försöker att inte pussa dem och att tvätta händerna hela tiden men, bobborna finns ju överallt ändå. Som tur nyser jag åtminstone inte. Vilket lilla b har gjort idag, två gånger i ansiktet på lilleman. Yey!

Nu har B kokat köttsoppa, ska försöka sörpla i mig lite spad åtminstone.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Usch å blää fö feber å sjuk hals! Va harmt att ni int slapp på reiso! :( He er noo just typiskt att man ska få århundradets flunsso precis tå e int sku få kom! Kry på de/er! H. Janika

Maja sa...

Å neeeeeeeeej va uuslit... ja veit ju hu mytji du hadd siitt fram emot reison:( Krya på dej så fort du kan i alla fall, ja halder tuuman för att dömde aader ska hals frisk!

Emma sa...

Janika o. Maja---> Otroligt men sant. He verkar som om medicin sku hjälp nu. He har gaji ti svälj naasånär ordentligt nu i en par tiima, böv int spring å spott ut spotti stup i eitt. Känns faktiskt ganska najs. Hoppas på ännu beter form imoru. Tack för omtanken! :)