onsdag 16 december 2009

Irriterad husmor

Jag, den största idioten på Brändö, fick för mig att laga egen pepparkaksdeg i år. Hmm. Visst, det låter som en utmärkt idé och visst blir man lite småmysig och får många "mora"-stämplar om man tar sig an ett sådant projekt. MEN. Ja visst kunde man gissa att ett MEN var på väg. Jag önskar att jag bara låtit bli och köpt lite mer deg istället, jag menar who cares?

Idag skulle vi baka pepparkakor bestämde jag, den glada husmodern i lägenhet 22. Fram med deg och mjöl och kavel och formar. Ja den satans degen alltså, den smulade sig heeeeela tiden. Hela tiden. Konstant. Jag kavlade ut den lite, den sprack. Jag lappade ihop den och kavlade vidare, den sprack. Jag lappade och mjölade, fortsatte kavla. Och kan ni gissa vad som hände? Den sprack! Och det var små smulor av deg överallt... grr. Ungarna var omöjliga, pepparkakskatternas svansar brändes... Husmor var svettig, irriterad och förbannad...

Juletid... stilla ro och frid.... yeah right!!!

Sen måste ju grannen ovanför dra igång en borrmaskin. Lilla b blev livrädd och skulle sitta i famnen. När jag äntligen fått lugnat ner henne kröp hon ner på golvet och ställde sig bredvid lileman som satt i stolen och övervakade bakningen. Hon började i halvt viskande ton berätta något med allra största allvar åt honom, och så pekade hon upp mot taket och fortsatte förklara. Hon var så söt, jag hade förklarat för henne att det bara är grannen som bor ovanför oss som borrar något, kanske sätter han upp en hylla och nu förklarade hon det för lilleman som såg enormt road ut över att han fick lite uppmärksamhet en stund. Gulligt!

Jag jobbar igen denna eftermiddag. Ingen har varit här sedan klockan 12, på fönstret till receptionen stod det att receptionen är stängd idag mellan 12 och 16... VARFÖR var det nödvändigt att jag skulle vara här från klockan 16 då? Jag gör ju INGENTING! Eller vänta, idag har jag överräckt 3 st A4 papper åt en kursdragare som behövde papper och igår, igår fick jag vattna julstjärnorna i biblioteket. Spännande!

Efter jobbet har jag tänkt inhandla de allra sista julklapparna. Sen är jag klar och ska börja slå in dem. Efter det FÅR JAG INTE KÖPA NÅGOT MERA!!

Nu ska jag läsa lite på tent tror jag, eeefter att jag kollat mejlen, skolmejlen och läst lite bloggar....

Inga kommentarer: